zondag 29 mei 2011

Ding 16: YouTube.

Eindelijk weer eens een Ding waar in me al een soort veteraan in voel. YouTube ken ik al jaren, en ik heb zelf ook in de loop van de tijd al de nodige filmpjes op YouTube gezet. In de meeste gevallen gewoon privé-dingetjes voor de fun, maar ook een aantal bibliotheekfilmpjes, van lezingen, feesten enzo. Hieronder een voorbeeldje: een clipje van het zeer geslaagde Personeelsfeest van Bibliotheek Westland, november 2008, in de bibliotheek van Wateringen.



Ik zoek zelf graag op YouTube, je kunt er werkelijk alles vinden, de gekste dingen, van alle tijden.
Ben vooral vaak op zoek naar filmpjes van muziekoptredens en vakantiebestemmingen., ter oriëntatie dan wel napret.

Hoe dan ook: toch de theorie natuurlijk even braaf doorgenomen. Het derde linkje bij 'Achtergrondinformatie' deed niet wat ik verwachtte, geen artikel van Mijnsbergen, maar een Google zoekpagina???
Je komt op deze manier toch weer allerlei nieuwtjes tegen, zoals alle alternatieven voor YT. Heel leerzaam. Vimeo-filmpjes van Waterweg kende ik al. Goed initiatief!

Toepassingen voor YT voor de bibliotheek zijn evident. Momenteel al door ons gebruikt voor de verslagen van lezingen e.d., video's gemaakt door de Video Journaal Groep uit 's-Gravenzande (RITV). Ik vind de vormgeving op onze site nog niet optimaal. YT-filmpjes op de site kunnen m.i. een goede ondersteuning van de PR zijn.

YT-filmpjes kunnen ook gewoon kunst zijn. Hieronder een filmpje over de wielerwedstriijd Parijs-Roubaix van dit voorjaar, gemaakt door Rob Hodselmans. Zijn filmpjes zijn echt fantastisch. Vaak in zwart-wit, veel detailwerk, gemaakt met een HighSpeed-camera. Zeer sfeervol.

1 opmerking:

  1. Zo te zien ken je alle ins en outs van YouTube en hoef ik je ook niet te vertellen hoe je het als bibliotheek kan inzetten.

    Mooie details in het filmpje Parijs-Roubaix.

    BeantwoordenVerwijderen