donderdag 26 mei 2011

Ding 15: Google Maps en Street View

Dit wordt weer wat bekender terrein. Ik gebruik al een hele tijd met veel plezier allerlei toepassingen van Google Earth en Google Maps. Street View is op zich een fascinerende gadget, maar dit heeft wel wat bedenkelijke privacy-bedreigende aspecten. Als je die even vergeet is het gewoon erg leuk. Zo heb ik met Street View bevoorbeeld hele vakanties opnieuw kunnen beleven: 'Weet je nog wel, dat restaurant in die straat in Sydney?' 'Ja, en als je dan daar die hoek omgaat is daar dat schattige quiltwinkeltje!'
De techniek staat voor niets.

Maar goed, ik dwaal af. Eerst maar weer alle theorie bekeken. Veel 'o ja', 'is bekend'.
Morgen verder.

Daar ben ik weer. Heb vreselijk zitten smullen van alle mogelijkheden binnen Google Maps en Street View. Ik heb de meeste van de genoemde voorbeelden vrij uitgebreid  bekeken. Wat een mogelijkheden...
De filmpjes over het zelf maken van toepassingen waren erg instructief, voldoende duidelijkheid om mee aan de slag te kunnen.

Google Latitude is wel heel erg Big Brother, gaat mij een beetje te ver. Ik kan me echter situaties voorstellen waarin het verdomd handig is, bijvoorbeeld als je op zoek ben naar iemand in een stad, of als je iemand tijdelijk even kwijt bent. Toch iets om te onthouden. Moet ik natuurlijk wel eerst een smartphone kopen.

Samengevat: ik denk dat Google Maps heel handig en nuttig in te zetten, ook voor de bibliotheek. Je kunt natuurlijk allerlei gegevens aan de locatie van vestigingen hangen: adres, telefoonnummer, website, allerlei leuke foto's, een routebeschrijving maken. Leuke PR-toepassingen! Jezelf laten zien, en je vindbaarheid vergroten.

Nu nog even een eigen Google map maken, in Mijn kaarten. Instructiefilmpjes zijn duidelijk, dus dat moet lukken. Publicatie z.s.m.

Dit moet hem dan zijn.
't Is maar een klein probeerseltje voor de fun. Het viel mij op dat in het Engelstalige instructiefilmpje meer mogelijkheden getoond werden dan ik in de gauwigheid kon ontdekken. Moet ik later nog maar eens uitgebreid gaan bestuderen.
Zoals al eerder gemeld: heeft absoluut PR-mogelijkheden voor de bibliotheek, met foto's, filmpjes e.d. We moeten er dan wel voor zorgen dat die eerst ergens op het web staan, want er moeten hiervoor URL-links gebruikt worden.

<iframe width="300" height="300" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&amp;msa=0&amp;msid=210430493112075929058.0004a46f5cc1eaba87dfb&amp;ll=52.019754,4.265614&amp;spn=0.015846,0.025749&amp;z=14&amp;output=embed"></iframe><br /><small><a href="http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&amp;msa=0&amp;msid=210430493112075929058.0004a46f5cc1eaba87dfb&amp;ll=52.019754,4.265614&amp;spn=0.015846,0.025749&amp;z=14&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">Wandeling Bibliotheek Wateringen-Bibliotheek Kwintsheul</a> weergeven op een grotere kaart</small>

Ik heb deze link nu wel gekopieerd en geplakt, maar daarna krijg ik het hele ding niet geopend??????
Help!
Voortschrijdend inzicht, toegevoegd op 30 mei: sukkel, je moet die code plakken in een nieuw gadget....
Nu is het dus wel gelukt, zie helemaal onderaan het weblog.

Toch eerst maar verder met het volgende ding.

1 opmerking:

  1. Volgens mij moet de code ook een zichtbare kaart opleveren in je bericht. Ik heb wat in mijn speeltuin gespeeld en daar krijg ik wel een kaart te zien: http://jade-speeltuin.blogspot.com/2011/05/google-maps-invoegen-in-bericht.html
    Gewoon jouw code geselecteerd en gekopieerd naar het bericht in Blogger.
    Wel in het tabblad HTML-bewerken, en dus niet het tabblad Nieuw bericht! In het eerste tabblad kun je code plaatsen, in het tweede tabblad alleen tekst.

    Verder heb ik niet zoveel aan je bericht toe te voegen. Je noemt zo'n beetje alles al ;-)
    Behalve dan dat ik het eens ben met je opmerking over Latitude.
    Dit heb ik maar niet geïnstalleerd. Dat Google mijn gespreksgegevens gaat opslaan gaat mij net iets te ver ;-)

    BeantwoordenVerwijderen